Motor 

Podkategórie

  • Silikónové hadice a spony

    Gumené hadice sú súčasťou automobilového priemyslu už od jeho počiatku. Využívané na vedenie paliva, vzduchu v podobe sania alebo vedenie vody v chladiacej sústave či podtlaky. Všetky tieto aplikácie prešli minimálnymi zmenami za uplynulé roky a používajú rovnaké materiály s jednou, maximálne dvoma vrstvami vnútorného výpletu pre zvýšenie odolnosti. Vplyvom rokov používania a neustálych zmien teplôt a mechanického namáhania dochádza k poškodeniam, ktoré majú za následok únik vzduchu alebo látok potrebných na fungovanie vozidla čo môže negatívne vplývať na jeho funkčnosť. Riešenie je výmena za originálnu hadicu, no to nerieši problém a poškodenie sa môže opakovať. 

     

     

    Dlhoročný vývoj týchto systémov v motoršporte priniesol riešenie, ktorým sú oveľa odolnejšie silikónové hadice s 4 a viac vrstvovým polyesterovým výpletom. Výmena gumených sériových hadíc za silikónové je v automobilovom priemysle bežnou praxou, najmä v upravených vozidlách. Silikón je známy svojou trvanlivosťou a odolnosťou voči opotrebovaniu a mechanickému poškodeniu. Hadice majú menšiu pravdepodobnosť, že časom prasknú alebo skrehnú v porovnaní s gumenými hadicami. Táto odolnosť vedie k dlhšej životnosti a zníženým nárokom na údržbu.

     

    Silikónové hadice znesú vyššie teploty v porovnaní s gumenými hadicami. Pri upravených vozidlách častokrát dochádza k hromadeniu tepla v motorovom priestore voči ktorému sú silikónové hadice odolné. Hadice si zachovávajú svoju štrukturálnu integritu a flexibilitu aj napriek teplotám až do 260°C. Nízke teploty taktiež nemajú negatívny vplyv na funkčnosť a trvácnosť silikónových materiálov. Odolnosť pri plnej funkčnosti siaha až do -50°C. Ak sa hadice nachádzajú v blízkosti zdroja tepla (ako napríklad výfuková časť turba) kde teploty dosahujú vyššie hodnoty ako boli stanovené, odporúčame používať tepelné izolácie alebo návleky. Tie majú za úlohu odtieniť sálavé teplo a tak predĺžiť životnosť a flexibilitu materiálu. 

     

     

    Hadice sú flexibilnejšie a majú lepší polomer ohybu ako tradičné gumené hadice. Táto flexibilita uľahčuje ich inštaláciu v stiesnených priestoroch alebo okolo zložitých konfigurácií motora. Výhodou sú aj dostupné rôzne uhly od 45°, cez 90° až po 180° a redukcie, ktoré umožňujú redukovať rôzne vnútorné priemery. Do stiesnených priestorov a na vytvorenie zložitých ohybov je možné použiť silikónové hadice označené ako FLEX. Jedná sa o silikónovú hadicu obohatenú o oceľový drôt, ktorý zabraňuje jej stlačeniu pri veľkých uhloch vytočenia. Všetky tieto výhody umožňujú hadice kombinovať a vyskladať tak nekonečné množstvo kombinácií. 

     

     

    Silikón je odolný voči mnohým chemikáliám, olejom a kvapalinám, ktoré sa bežne vyskytujú v automobilovom prostredí. Táto odolnosť znižuje pravdepodobnosť degradácie alebo reakcie hadíc s látkami, s ktorými prichádzajú do kontaktu, čo prispieva k lepšiemu celkovému výkonu a spoľahlivosti. Silikónové hadice odolávajú bežným chladiacim kvapalinám, olejovým výparom alebo palivu (v prípade silikónových hadíc určených na tankovacie hrdlá a vedenie). Odolávajú aj UV žiareniu a ozónu, ktoré môže prispievať k degradácii gumových hadíc. Vysoká odolnosť však neumožňuje používať tieto produkty na miestach ako brzdová sústava, vedenie paliva a oleja. Dlhodobý vplyv týchto kvapalín by spôsobil ich poškodenie.

     

    Silikónové hadice nie sú len funkčný ale aj estetickým prínosom pre sériové alebo upravené vozidlá. Dodávajú sa v rôznych farbách, čo umožňuje farebné zladenie so zvyškom auta alebo kontrastom pre maximálne oživenie motorového priestoru. Najbežnejším farebným prevedením je farba modrá, tesne nasledovaná červenou a čiernou pre nenápadný vzhľad, keďže aj väčšina sériových gumených hadíc je čiernych. Dostupné sú však aj výraznejšie farby ako zelená, ružová či žltá.

     

     

    Vďaka týmto výhodám sú silikónové hadice obľúbeným riešením v profesionálnom motoršporte alebo pri každodennom používaní. Množstvo zákazníkov sa na nás obracia pri riešení sériových gumených hadíc, pri ktorých došlo k poškodeniu a ich originálna náhrada je v stovkách eur. Silikónové riešenia sú vo väčšine prípadov za zlomok ceny sériových hadíc či už v sériových alebo nákladných vozidlách. Vytváranie sústav je založené na spájaní pomocou hliníkových potrubí. Možné je aj opačné napájanie v podobe použitia hliníkových potrubí s využitím silikónových hadíc len na ich spájanie. Všetko záleží na aplikácií, spôsobe a mieste použitia. V ponuke nájdete nie len univerzálne hadice, ale aj pre konkrétny typ vozidla ako priamu náhradu za sériovú hadicu. Takýmto spôsobom môžete za pár minút nahradiť gumené hadice za silikónové bez potreby skladania vlastnej sústavy alebo dodatočných úprav či už vedenia alebo motorového priestoru. 

     

    Z vlastných skúseností vieme, že silikónové hadice je možné použiť na nespočetné množstvo aplikácií. Najčastejšie na tuning a motoršport, poľnohospodársku techniku a kamióny. Stretli sme sa však aj s použitím v rôznych priemyselných zariadeniach na vedenie vody či vzduchu. Najkurióznejšie použitie bolo využitie hadíc na vedenie vody pri čističke pre bazény. 

     

     

    PRO TIP: Pri vysokotlakových aplikáciách (napríklad napojene intercoolera pri turbo motoroch) odporúčame používať vysokotlakové spony

  • Palivová sústava
  • Olejová sústava
  • Fitingy, hadice na olej a palivo

    Tuning a Motoršport si vyžaduje presnosť, vysoký výkon komponentov a spoľahlivosť. Každý komponent vozidla, od motora až po brzdy, musí zvládať extrémne podmienky. Jednou z najdôležitejších častí týchto systémov sú fittingy a hadice, ktoré zohrávajú kľúčovú rolu v zabezpečení prenosu kvapalín, či už ide o palivo, olej alebo chladiacu kvapalinu.

    Označenie AN vychádza zo slovného spojenia Army-Navy. Tieto systémy spájania a vedenia kvapalín vznikli počas 2. sv. vojny pre zabezpečenie maximálne odolného prenosu v tých najťažších podmienkach. Dodnes sa používajú od lietadiel, cez vojenské vybavenie až po motoršport. Rozmer AN definuje priemer hadice a veľkosť fittingu, ktoré sú označené ako AN-2, AN-3, AN-4, AN-6, atď.

     

    • AN-3: 3/16 palca (4,8 mm)

    • AN-4: 4/16 palca (6,4 mm)

    • AN-6: 6/16 palca (9,5 mm)

    • AN-8: 8/16 palca (12,7 mm)

    • AN-10: 10/16 palca (15,9 mm)

    • AN-12: 12/16 palca (19,1 mm)

    • AN-16: 16/16 palca (25,4 mm)

    • AN-20: 20/16 palca (31,8 mm)

     

    Prečo používať AN fittingy a hadice?

    Fittingy zabezpečujú vysokú mieru spoľahlivosti, pretože sú odolné voči vysokému tlaku a teplotám, čo je kritické pre motoršportové aplikácie. Zároveň ich kompatibilita ponúka modularitu čo uľahčuje inštaláciu a úpravy systému. Skutočnosť, že sú vyrobené z hliníka alebo ocele či nereze z nich robí ideálny komponent aj na vlastné prispôsobenie pomocou zvárania na iné diely a ich následné prepojenie. Tieto výrobné materiály taktiež zaručujú vysokú odolnosť voči korózií. Hadice sú chránené viacerými vrstvami nerezového opletu, ktorý zabraňuje poškodeniu a preto sú používané aj množstvom výrobcov automobilov.

    Na rozdiel od metrických dielov, tieto spoje netesnia na závite alebo rovnej dosadacej ploche. Fittingy obsahujú 37° dosadaciu plochu na protiľahlých kusoch takže po dotiahnutí toto spojenie vytvára nepriepustný spoj. Preto pri ich inštalácií nie je potrebné používať medenú podložku alebo rôzne závitové utesňovače. 

     

     

     

    Typy hadíc

    Hadice sa používajú v závislosti od použitých fittingov taktiež v rozmere AN.

    • Gumené hadice - najbežnejší typ hadice používaný vo všetkých typov vozidiel, najmä na presun paliva, oleja či chladiacej kvapaliny. Vhodnejší pre nižšie tlaky a menej agresívne palivá. Časom môže dôjsť k popraskaniu a prípadným poškodeniam vplyvom absencie opletu na ochranu. Hadica vhodná na fittingy označené ako "Pusk Lock" (nastrkávací fitting v kombinácií s klasickou sponou)
    • Gumené hadice s opletom - rovnaké ako predošlé gumené hadice avšak obohatené o vonkajší pvc alebo nerezový oplet čo zabezpečuje maximálnu ochranu pred mechanickým poškodením. Hadica vhodná na fittingy označené ako "Pusk Lock" (nastrkávací fitting v kombinácií s klasickou sponou) alebo bežné fittingy kde sa lisuje hadica medzi hlavičku a telo fitingu.
    • Teflónové hadice (PTFE) - hadica vyrobená z odolného teflónu, ktorý odoláva chemikáliám, olejom a agresívnym palivám. Ideálne riešenie do vrcholového motoršportu kde sa kladie dôraz na maximálnu odolnosť. Teflón chráni nerezový oplet proti vonkajšiemu poškodeniu. Hadica vhodná na fittingy označené ako PTFE vybavené s hliníkovou alebo mosadznou tvz. "olivou", ktorá sa zatiahnutím fittingu zalisuje do hadice a tak zabraňuje uvoľneniu spoja aj pri vysokom tlaku či teplote.
    • Hardline - hliníková trubka odolná voči každému druhu kvapaliny a vysokému tlaku. Vhodná aj na vonkajšie použitie s nutnosťou inštalácie príslušných hardline fittingov. V motoršporte najčastejšie používané na vedenie paliva, oleja či brzdovej kvapaliny. V sériových vozidlách tieto trubky nájdeme aj na vedenie klimatizácie. 

     

     

    Typy fittingov

    Fittingy sa vyberajú v závislosti na použití spolu s potrebno použitia vhodnej hadice.

    • Push lock - jednoduché na inštaláciu nasunutím v kombinácií so sťahovacou sponou. Vhodné na nízkotlakové aplikácie. Použiteľné na gumené hadice.
    • Klasický fitting - používané s gumenými hadicami s opletom v rozmere AN. Vhodné na vyšší tlak s možnosťou jednoduchej inštalácie lisovaním pomocou dotiahnutia hlavičky fittingu. Na inštaláciu nie je potrebné žiadne špeciálne náradie ani znalosti. 
    • PTFE fitting - najodolnejší typ fittingu v kombinácií s teflónovou hadicou. Vhodné na vysokotlakové inštalácie. Fitting využíva zalisovanie tzv. olivy do hadice pritiahnutím hlavičky fittingu. Takto sa vytvára odolný spoj, ktorý je však jednorázový. Pre opätovné použitie je potrebné kúpiť novú vnútornú lisovaciu "olivku".

    Všetky tieto fittingy sú ponúkané v rôznych uhloch a farbách s možnosťou prepojenia cez rôzne fittingové spojky či redukcie. Každá inštalácie má svoje riešenie prostredníctvom kombinácie fittingov a hadíc. 

     

     

     

    Ako si vybrať správny rozmer?

    Rozmer závisí od viacerých faktorov ako napríklad prietok, tlak a teplota či priestor kde sa vedenie inštaluje. 

    • Palivový systém - AN-6 alebo AN-8 sa často používa pre prietok paliva pri vysokovýkonných motoroch. Sériové vozidlá majú zväčšia priemery 6 až 8mm čo je ekvivalent AN-6.
    • Olejový systém - AN-10 je ideálny pre chladiče oleja a mazacie systémy vozidla. Ideálny kompromis medzi rozmerom a vysokým prietokom. 
    • Chladiaci systém - AN-16 a AN-20 sa používajú pre chladiacu kvapalinu najmä pri vozidlách určených na drift, kde je chladič vody umiestnený v zadnej časti. 
    • Brzdový systém - AN-3 v kombinácií s teflónovými hadicami je najpoužívanejší rozmer pri bežných a motoršportových automobiloch 
    • Spojkový systém - AN-4 rovnako ako brzdový systém v kombinácií s teflónovými hadicami s opletom je vhodný rozmer pre fungovanie spojkovej sústavy

     

    Špeciálne fittingy

    Fittingy ponúkajú aj výhodu rôznych externých zapojení do systému alebo iné výhody čo klasické hadicové zapojenie neumožňuje.

    • Napojenie snímača - fittingy umožňujúce napojiť snímač bez potreby odpojenia systému. Napomáha to aj v prípade, že na potrebnom mieste kde sa vyžaduje snímač nie je dostatok miesta. Tak môžete snímač napojiť vo vzdialenejšom mieste prostredníctvom príslušného fittingu.
    • Fittingy na navarenie - ak Vaše vozidlo nemá výstup v rozmere AN, je možné využiť navarovacie fittingy v troch rôznych typoch materiálu: -hliník, oceľ, nerez.
    • Rýchlo-odnímateľné fittingy - využívané najmä vo vrcholovom motoršporte. Umožňujú odpojiť systém v prípade nehody/ náhrady pripojeného systému bez zbytočného vypustenia kvapaliny. Po odpojení sa fitting zavrie čo zamedzuje únik kvapaliny a teda nie je potrebné dopĺňanie alebo odvzdušňovanie. 
    • Snap-on fittingy - novinka v našej ponuke - fittingy, ktoré umožňujú odpojiť telo fittingu bez potreby odpojenia hadice alebo šrubovania. Okamžité odpojenie zaručuje rýchlu výmenu systému alebo nahradenie za iný s možnosťou okamžitého opätovného napojenia. Dokonalé utesnenia spojenia pomocou gumených O-krúžkov. 

     

    AN fittingy a hadice sú nenahraditeľné pre motoršport a aplikácie v extrémnych podmienkach. Ich modularita, odolnosť a široké spektrum použitia z nich robí ideálnu voľbu pre každého, kto hľadá spoľahlivé riešenia pre svoje vozidlo. Tieto systémy ponúkajú rýchle a efektívne riešenie pri prenose každého typu kvapalín a vzduchu vo vozidle, lietadle či inom priemysle. 

    Ak potrebujete poradiť s výberom správnej hadice či fittingu pre svoju aplikáciu neváhajte nás kontaktovať. 

  • Športové filtre a sania
  • Intercoolery

    Intercooler (po slovensky medzichladič) ochladzuje stlačený vzduch vychádzajúci z turbodúchadla. Chladnejší vzduch je hustejší, tzn. na rovnaký objem má vyšší obsah kyslíku. Takýto ochladený vzduch priaznivo ovplyvňuje proces spaľovania, čo okrem iných výhod prináša aj vyšší výkon.

    Existuje viacero druhov vstupu a výstupu intercoolera:

     

    • Obojstranné
    • Jednostranné
    • Zadné
    • Vodné

     

    Najčastejšie sa intercooler umiestňuje do prednej časti vozidla. Pre toto umiestnenie sa používa skratka FMIC (Front Mounted Intercooler). Ďalšie možnosti umiestnenia sú SMIC (Side Mounted Intercooler – na boku umiestnený intercooler) alebo TMIC (Top Mounted Intercooler – navrchu umiestnený intercooler).

     

    Výhody použitia väčšieho intercoolera:

    • chladnejší nasávaný vzduch
    • vyšší výkon
    • vyššia účinnosť motora
    • nižšia spotreba a emisie
    • menšie tepelné namáhanie motora

     

    Nevýhody:

    • citlivé zariadenie na mechanické poškodenie
    • viacero spojov
  • Vodné chladiče a príslušenstvo
  • Ventilátory
  • Hliníkové rúry a hliníkové kolená
  • Nerezové rúry a nerezové kolená
  • Termoizolačné pásky
  • Tepelné izolácie
  • EGR náhrady
  • EGR záslepky
  • Oil Catch Tanks (OCT)

    Oil Catch tank, alebo inými slovami separátor oleja je zariadenie umiestnené v odvetrávacej sústave motora. Slúži na separovanie výparov z veka ventilov a kľukovej skrine motora. moderné vozidlá výpary z motora "recyklujú", čo znamená že odvetranie je riešené vyvedením späť do sania. Výhodou je zníženie zápachu z motorového priestoru a zníženie tlaku. Tento systém prináša aj množstvo znevýhodnení:

     

    1. hromadene oleja v sacom potrubí a saní
    2. pri vysokom nahromadení výparov dochádza k nesprávnemu spaľovaniu (modrý dym z výfuku)
    3. môže dochádzať ku klepaniu motora
    4. v kombinácií so systémami EGR dochádza k výraznému usádzaniu v saní a na ventiloch motora

     

     

    Výhody inštalácie odvetrania (OCT):

     

    1. minimalizuje vstup oleja do sacej sústavy
    2. znižuje zanášanie sania a ventilov motora
    3. zachytáva vodu nahromadenú pri použití ethanolových palív
    4. zníženie klepania motora
    5. obzvláštni motorový priestor

     

     

    Dostupné sú 3 druhy OCT zariadení:

    1. s odvetraním do atmosféry
    2. pre uzatvorený okruh
    3. kombinované

     

    Odvetranie do atmosféry zabezpečujú odlučovače vybavené filtrom alebo otvorenou časťou. Olejové výpary vstupujú do zariadenia, kde sa kvapalná časť zachytáva usedením na stenách alebo vo filtračom sitku pričom následne steká do spodnej časti. Výpary unikajú z hornej časti do atmosféry. 

    Odlučovače pre uzatvorený okruh sa jednoducho zapájajú do už existujúcej sústavy odvetrania. Výpary prechádzajúce cez danú sústavu sa zachytávajú na stenách alebo filtračných častiach OCT kde dochádza ku kondenzácií nadbytočného oleja, ktorý ostáva zachytený v nádobke, pričom výpary pokračujú ďalej do sania motora. Tento typ OCT je najbežnejší a najpoužívanejší z celej ponuky, pričom je vhodný aj pre moderné vozidlá. 

    Kombinované odlučovače sú ideálnym doplnkom, ak si nie ste istý aký OCT použiť pričom inštaláciou alebo zaslepením filtra môžete z tohto produktu urobiť atmosférický alebo uzatvorený oil catch tank. 

     

     

    Častým spôsobom odvetrania veka ventilov je použitie univerzálneho mini filtra, ktorý umožňuje priame odvetranie do atmosféry. Nevýhodou je však časté dymenie z pod kapoty a znečistenie motorového priestoru mastnými olejovými výparmi. 

     

     

    V našej ponuke nájdete odlučovače vybavené filtračnými sitkami, odmerkami alebo filtrami. Nechýbajú ani produkty z karbónu alebo OCT vybavené profi pripojením pomocou AN fittingov

     

  • Blow off ventily a príslušenstvo

    Blow off alebo skrátene BOV je ventil, ktorý sa používa pri turbom alebo kompresorom preplňovaných motoroch. Slúži na uvoľnenie prebytočného tlaku vzniknutého medzi škrtiacou klapkou  a turbom pri preradení, kedy sa turbo točí zotrvačnosťou a vzniknutý tlak tak ostáva v potrubí kvôli zavretej škrtiacej klapke. Použitím BOV ventilu sa tento prebytočný stlačený vzduch odpúšťa z potrubia pri čom vzniká charakteristické syčanie alebo piskot a zamedzuje sa tak vzniku takzvanej turbodiery (turbo lag).

     

    Väčšinou rozlišujeme ventily do dvoch kategórií, Otvorené a Uzatvorené.

    • Otvorený BOV vypúšťa stlačený vzduch do atmosféry
    • Uzatvorený vracia prebytočný vzduch z potrubia naspäť do okruhu pred turbo.

    Existujú taktiež BOV ventily pre dieslové motory, ktorých úlohou je len zvukový efekt pri preradení.

  • Turbá a príslušenstvo
  • Regulátory tlaku turba

    Umožňujú jednoduché zvyšovanie plniaceho tlaku turbodúchadla. Vhodné pre všetky prepĺňané motory (benzínové aj naftové). Regulátory tlaku turba využívajú podtlak prichádzajúci z kompresorovej časti turba alebo kompresora smerujúci do wastegate.

     

    Existujú dva typy regulátorov tlaku turba. MechanickéElektronické.

    Mechanické (resp. manuálne) regulátory ponúkajú široké spektrum nastavenia plniaceho tlaku. Jednoducho sa inštalujú (do kabíny alebo motorového priestoru), jednoducho pracujú a vyžadujú len minimálnu údržbu.

     

    Výhody:

    • nižšia cena
    • jednoduchá inštalácia

    Nevýhody:

    • potreba viesť podtlakovú hadicu po motorovom priestore (môže dôjsť k prepáleniu)
    • bez možnosti nastavenia reakcie na plynový pedál, preradenie alebo otáčky

     

    Elektronické regulátory tlaku turba sú oveľa sofistikovanejšie zariadenia, ktoré ponúkajú množstvo nastavení plniaceho tlaku podľa prednastavených hodnôt užívateľom. Zmenu tlaku môžu vykonať vďaka rôznym nastaveniam reakcií na zmenu prevodového stupňa, čas, otáčky alebo manuálny spínač.

     

    Výhody:

    • možnosť rôznych nastavení
    • výber režimov

     

    Nevýhody:

    • vyššia cena
    • zložitejšie nastavenie
    • zložitejšia inštalácia
  • Prevádzkové kvapaliny
  • Farby na motor
  • Časti motora
  • Kované piesty
  • Kované ojnice
  • Pevnostné skrutky ARP

    Stiahnuť ARP Katalóg (pdf)

  • Kľuková hriadeľ
  • Ložiská
  • Tesnenia
  • Elektroinštalačný materiál
  • Karburátory WEBER a príslušenstvo
  • Sady silikónových hadíc na sanie a turbo
  • Remene, remenice, rozvodové sady
  • Uloženie motora a prevodovky
  • Dizajnové doplnky a kryty motora
  • Systém Nitro
  • Vačky

Kategórie Výrobcovia

Loading...