ODBORNÉ PORADENSTVO
od 9 do 17 hodiny
Žiadne produkty
Žiadne produkty
Podkategórie
Gumené hadice sú súčasťou automobilového priemyslu už od jeho počiatku. Využívané na vedenie paliva, vzduchu v podobe sania alebo vedenie vody v chladiacej sústave či podtlaky. Všetky tieto aplikácie prešli minimálnymi zmenami za uplynulé roky a používajú rovnaké materiály s jednou, maximálne dvoma vrstvami vnútorného výpletu pre zvýšenie odolnosti. Vplyvom rokov používania a neustálych zmien teplôt a mechanického namáhania dochádza k poškodeniam, ktoré majú za následok únik vzduchu alebo látok potrebných na fungovanie vozidla čo môže negatívne vplývať na jeho funkčnosť. Riešenie je výmena za originálnu hadicu, no to nerieši problém a poškodenie sa môže opakovať.
Dlhoročný vývoj týchto systémov v motoršporte priniesol riešenie, ktorým sú oveľa odolnejšie silikónové hadice s 4 a viac vrstvovým polyesterovým výpletom. Výmena gumených sériových hadíc za silikónové je v automobilovom priemysle bežnou praxou, najmä v upravených vozidlách. Silikón je známy svojou trvanlivosťou a odolnosťou voči opotrebovaniu a mechanickému poškodeniu. Hadice majú menšiu pravdepodobnosť, že časom prasknú alebo skrehnú v porovnaní s gumenými hadicami. Táto odolnosť vedie k dlhšej životnosti a zníženým nárokom na údržbu.
Silikónové hadice znesú vyššie teploty v porovnaní s gumenými hadicami. Pri upravených vozidlách častokrát dochádza k hromadeniu tepla v motorovom priestore voči ktorému sú silikónové hadice odolné. Hadice si zachovávajú svoju štrukturálnu integritu a flexibilitu aj napriek teplotám až do 260°C. Nízke teploty taktiež nemajú negatívny vplyv na funkčnosť a trvácnosť silikónových materiálov. Odolnosť pri plnej funkčnosti siaha až do -50°C. Ak sa hadice nachádzajú v blízkosti zdroja tepla (ako napríklad výfuková časť turba) kde teploty dosahujú vyššie hodnoty ako boli stanovené, odporúčame používať tepelné izolácie alebo návleky. Tie majú za úlohu odtieniť sálavé teplo a tak predĺžiť životnosť a flexibilitu materiálu.
Hadice sú flexibilnejšie a majú lepší polomer ohybu ako tradičné gumené hadice. Táto flexibilita uľahčuje ich inštaláciu v stiesnených priestoroch alebo okolo zložitých konfigurácií motora. Výhodou sú aj dostupné rôzne uhly od 45°, cez 90° až po 180° a redukcie, ktoré umožňujú redukovať rôzne vnútorné priemery. Do stiesnených priestorov a na vytvorenie zložitých ohybov je možné použiť silikónové hadice označené ako FLEX. Jedná sa o silikónovú hadicu obohatenú o oceľový drôt, ktorý zabraňuje jej stlačeniu pri veľkých uhloch vytočenia. Všetky tieto výhody umožňujú hadice kombinovať a vyskladať tak nekonečné množstvo kombinácií.
Silikón je odolný voči mnohým chemikáliám, olejom a kvapalinám, ktoré sa bežne vyskytujú v automobilovom prostredí. Táto odolnosť znižuje pravdepodobnosť degradácie alebo reakcie hadíc s látkami, s ktorými prichádzajú do kontaktu, čo prispieva k lepšiemu celkovému výkonu a spoľahlivosti. Silikónové hadice odolávajú bežným chladiacim kvapalinám, olejovým výparom alebo palivu (v prípade silikónových hadíc určených na tankovacie hrdlá a vedenie). Odolávajú aj UV žiareniu a ozónu, ktoré môže prispievať k degradácii gumových hadíc. Vysoká odolnosť však neumožňuje používať tieto produkty na miestach ako brzdová sústava, vedenie paliva a oleja. Dlhodobý vplyv týchto kvapalín by spôsobil ich poškodenie.
Silikónové hadice nie sú len funkčný ale aj estetickým prínosom pre sériové alebo upravené vozidlá. Dodávajú sa v rôznych farbách, čo umožňuje farebné zladenie so zvyškom auta alebo kontrastom pre maximálne oživenie motorového priestoru. Najbežnejším farebným prevedením je farba modrá, tesne nasledovaná červenou a čiernou pre nenápadný vzhľad, keďže aj väčšina sériových gumených hadíc je čiernych. Dostupné sú však aj výraznejšie farby ako zelená, ružová či žltá.
Vďaka týmto výhodám sú silikónové hadice obľúbeným riešením v profesionálnom motoršporte alebo pri každodennom používaní. Množstvo zákazníkov sa na nás obracia pri riešení sériových gumených hadíc, pri ktorých došlo k poškodeniu a ich originálna náhrada je v stovkách eur. Silikónové riešenia sú vo väčšine prípadov za zlomok ceny sériových hadíc či už v sériových alebo nákladných vozidlách. Vytváranie sústav je založené na spájaní pomocou hliníkových potrubí. Možné je aj opačné napájanie v podobe použitia hliníkových potrubí s využitím silikónových hadíc len na ich spájanie. Všetko záleží na aplikácií, spôsobe a mieste použitia. V ponuke nájdete nie len univerzálne hadice, ale aj pre konkrétny typ vozidla ako priamu náhradu za sériovú hadicu. Takýmto spôsobom môžete za pár minút nahradiť gumené hadice za silikónové bez potreby skladania vlastnej sústavy alebo dodatočných úprav či už vedenia alebo motorového priestoru.
Z vlastných skúseností vieme, že silikónové hadice je možné použiť na nespočetné množstvo aplikácií. Najčastejšie na tuning a motoršport, poľnohospodársku techniku a kamióny. Stretli sme sa však aj s použitím v rôznych priemyselných zariadeniach na vedenie vody či vzduchu. Najkurióznejšie použitie bolo využitie hadíc na vedenie vody pri čističke pre bazény.
PRO TIP: Pri vysokotlakových aplikáciách (napríklad napojene intercoolera pri turbo motoroch) odporúčame používať vysokotlakové spony.
Tuning a Motoršport si vyžaduje presnosť, vysoký výkon komponentov a spoľahlivosť. Každý komponent vozidla, od motora až po brzdy, musí zvládať extrémne podmienky. Jednou z najdôležitejších častí týchto systémov sú fittingy a hadice, ktoré zohrávajú kľúčovú rolu v zabezpečení prenosu kvapalín, či už ide o palivo, olej alebo chladiacu kvapalinu.
Označenie AN vychádza zo slovného spojenia Army-Navy. Tieto systémy spájania a vedenia kvapalín vznikli počas 2. sv. vojny pre zabezpečenie maximálne odolného prenosu v tých najťažších podmienkach. Dodnes sa používajú od lietadiel, cez vojenské vybavenie až po motoršport. Rozmer AN definuje priemer hadice a veľkosť fittingu, ktoré sú označené ako AN-2, AN-3, AN-4, AN-6, atď.
AN-3: 3/16 palca (4,8 mm)
AN-4: 4/16 palca (6,4 mm)
AN-6: 6/16 palca (9,5 mm)
AN-8: 8/16 palca (12,7 mm)
AN-10: 10/16 palca (15,9 mm)
AN-12: 12/16 palca (19,1 mm)
AN-16: 16/16 palca (25,4 mm)
AN-20: 20/16 palca (31,8 mm)
Fittingy zabezpečujú vysokú mieru spoľahlivosti, pretože sú odolné voči vysokému tlaku a teplotám, čo je kritické pre motoršportové aplikácie. Zároveň ich kompatibilita ponúka modularitu čo uľahčuje inštaláciu a úpravy systému. Skutočnosť, že sú vyrobené z hliníka alebo ocele či nereze z nich robí ideálny komponent aj na vlastné prispôsobenie pomocou zvárania na iné diely a ich následné prepojenie. Tieto výrobné materiály taktiež zaručujú vysokú odolnosť voči korózií. Hadice sú chránené viacerými vrstvami nerezového opletu, ktorý zabraňuje poškodeniu a preto sú používané aj množstvom výrobcov automobilov.
Na rozdiel od metrických dielov, tieto spoje netesnia na závite alebo rovnej dosadacej ploche. Fittingy obsahujú 37° dosadaciu plochu na protiľahlých kusoch takže po dotiahnutí toto spojenie vytvára nepriepustný spoj. Preto pri ich inštalácií nie je potrebné používať medenú podložku alebo rôzne závitové utesňovače.
Hadice sa používajú v závislosti od použitých fittingov taktiež v rozmere AN.
Fittingy sa vyberajú v závislosti na použití spolu s potrebno použitia vhodnej hadice.
Všetky tieto fittingy sú ponúkané v rôznych uhloch a farbách s možnosťou prepojenia cez rôzne fittingové spojky či redukcie. Každá inštalácie má svoje riešenie prostredníctvom kombinácie fittingov a hadíc.
Rozmer závisí od viacerých faktorov ako napríklad prietok, tlak a teplota či priestor kde sa vedenie inštaluje.
Fittingy ponúkajú aj výhodu rôznych externých zapojení do systému alebo iné výhody čo klasické hadicové zapojenie neumožňuje.
AN fittingy a hadice sú nenahraditeľné pre motoršport a aplikácie v extrémnych podmienkach. Ich modularita, odolnosť a široké spektrum použitia z nich robí ideálnu voľbu pre každého, kto hľadá spoľahlivé riešenia pre svoje vozidlo. Tieto systémy ponúkajú rýchle a efektívne riešenie pri prenose každého typu kvapalín a vzduchu vo vozidle, lietadle či inom priemysle.
Ak potrebujete poradiť s výberom správnej hadice či fittingu pre svoju aplikáciu neváhajte nás kontaktovať.
Intercooler (po slovensky medzichladič) ochladzuje stlačený vzduch vychádzajúci z turbodúchadla. Chladnejší vzduch je hustejší, tzn. na rovnaký objem má vyšší obsah kyslíku. Takýto ochladený vzduch priaznivo ovplyvňuje proces spaľovania, čo okrem iných výhod prináša aj vyšší výkon.
Existuje viacero druhov vstupu a výstupu intercoolera:
Najčastejšie sa intercooler umiestňuje do prednej časti vozidla. Pre toto umiestnenie sa používa skratka FMIC (Front Mounted Intercooler). Ďalšie možnosti umiestnenia sú SMIC (Side Mounted Intercooler – na boku umiestnený intercooler) alebo TMIC (Top Mounted Intercooler – navrchu umiestnený intercooler).
Výhody použitia väčšieho intercoolera:
Nevýhody:
Oil Catch tank, alebo inými slovami separátor oleja je zariadenie umiestnené v odvetrávacej sústave motora. Slúži na separovanie výparov z veka ventilov a kľukovej skrine motora. moderné vozidlá výpary z motora "recyklujú", čo znamená že odvetranie je riešené vyvedením späť do sania. Výhodou je zníženie zápachu z motorového priestoru a zníženie tlaku. Tento systém prináša aj množstvo znevýhodnení:
Výhody inštalácie odvetrania (OCT):
Dostupné sú 3 druhy OCT zariadení:
Odvetranie do atmosféry zabezpečujú odlučovače vybavené filtrom alebo otvorenou časťou. Olejové výpary vstupujú do zariadenia, kde sa kvapalná časť zachytáva usedením na stenách alebo vo filtračom sitku pričom následne steká do spodnej časti. Výpary unikajú z hornej časti do atmosféry.
Odlučovače pre uzatvorený okruh sa jednoducho zapájajú do už existujúcej sústavy odvetrania. Výpary prechádzajúce cez danú sústavu sa zachytávajú na stenách alebo filtračných častiach OCT kde dochádza ku kondenzácií nadbytočného oleja, ktorý ostáva zachytený v nádobke, pričom výpary pokračujú ďalej do sania motora. Tento typ OCT je najbežnejší a najpoužívanejší z celej ponuky, pričom je vhodný aj pre moderné vozidlá.
Kombinované odlučovače sú ideálnym doplnkom, ak si nie ste istý aký OCT použiť pričom inštaláciou alebo zaslepením filtra môžete z tohto produktu urobiť atmosférický alebo uzatvorený oil catch tank.
Častým spôsobom odvetrania veka ventilov je použitie univerzálneho mini filtra, ktorý umožňuje priame odvetranie do atmosféry. Nevýhodou je však časté dymenie z pod kapoty a znečistenie motorového priestoru mastnými olejovými výparmi.
V našej ponuke nájdete odlučovače vybavené filtračnými sitkami, odmerkami alebo filtrami. Nechýbajú ani produkty z karbónu alebo OCT vybavené profi pripojením pomocou AN fittingov.
Blow off alebo skrátene BOV je ventil, ktorý sa používa pri turbom alebo kompresorom preplňovaných motoroch. Slúži na uvoľnenie prebytočného tlaku vzniknutého medzi škrtiacou klapkou a turbom pri preradení, kedy sa turbo točí zotrvačnosťou a vzniknutý tlak tak ostáva v potrubí kvôli zavretej škrtiacej klapke. Použitím BOV ventilu sa tento prebytočný stlačený vzduch odpúšťa z potrubia pri čom vzniká charakteristické syčanie alebo piskot a zamedzuje sa tak vzniku takzvanej turbodiery (turbo lag).
Väčšinou rozlišujeme ventily do dvoch kategórií, Otvorené a Uzatvorené.
Existujú taktiež BOV ventily pre dieslové motory, ktorých úlohou je len zvukový efekt pri preradení.
Umožňujú jednoduché zvyšovanie plniaceho tlaku turbodúchadla. Vhodné pre všetky prepĺňané motory (benzínové aj naftové). Regulátory tlaku turba využívajú podtlak prichádzajúci z kompresorovej časti turba alebo kompresora smerujúci do wastegate.
Existujú dva typy regulátorov tlaku turba. Mechanické a Elektronické.
Mechanické (resp. manuálne) regulátory ponúkajú široké spektrum nastavenia plniaceho tlaku. Jednoducho sa inštalujú (do kabíny alebo motorového priestoru), jednoducho pracujú a vyžadujú len minimálnu údržbu.
Výhody:
Nevýhody:
Elektronické regulátory tlaku turba sú oveľa sofistikovanejšie zariadenia, ktoré ponúkajú množstvo nastavení plniaceho tlaku podľa prednastavených hodnôt užívateľom. Zmenu tlaku môžu vykonať vďaka rôznym nastaveniam reakcií na zmenu prevodového stupňa, čas, otáčky alebo manuálny spínač.
Výhody:
Nevýhody:
Stiahnuť ARP Katalóg (pdf)