Ako zapojiť hydraulickú ručnú brzdu?

Ručná brzda slúži na zaistenie vozidla pri parkovaní a aby sa predchádzalo pohybu pri vyradenej rýchlosti. Okrem toho je v motoršporte používaná na uvedenie auta do šmyku, či efektívne otočky, ktoré každý fanúšik miluje. 

Sériové lankové brzdy sú napojené na samostatný alebo súbežný brzdový systém čeľustí alebo brzdičov, ktorý má na starosti zabrzdiť vozidlo pri potiahnutí páky, teda ručnej brzdy. V novších vozidlách môžeme nájsť aj elektronické ručné brzdy, ktoré po stlačení tlačidla vyšlú signál do zadných robotizovaných brzdičov a tie vozidlo zastavia a uvedú ho tak do "parkovacieho" módu. Tento systém slúži len na parkovanie a teda nie je možné zadné kolesá pri vyššej rýchlosti úplne zabrzdiť. 

Najefektívnejším spôsobom ako zabezpečiť úplne zaseknutie zadných kolies v akejkoľvek rýchlosti je inštalácia hydraulickej ručnej brzdy. Jedná sa o páku alebo rukoväť, ktorá ovláda hydraulický válček. Válček zatlačí na kvapalinu v systéme čo spôsobí zabrzdenie zadnej nápravy, rovnako ako pri stlačení brzdového pedálu pri prednej náprave. Poznáme viacero druhou, akými je hydraulická ručná brzda zapojená:

  • v pôvodnom brzdovom okruhu
  • samostatný okruh.

Inštalácia a typy:

Prvoradé je uvážiť, kde bude ručná brzda nainštalovaná. Táto záležitosť je subjektívna, no v súčasnosti je zvykom ručnú brzdu inštalovať na sériové miesto (zväčša ak sa jedná o horizontálnu) alebo medzi volant a radiacu páku (najmä pri driftoch) aby bola vodičovi po ruke (v prípade vertikálnej). Dostupné sú aj brzdy, ktoré zachovávajú funkciu parkovacej brzdy a teda sa dajú aretovať proti pohybu vozidla. Stretávame sa však aj s možnosťou zachovať pôvodnú ručnú brzdu a ku nej inštalovať hydraulickú (v prípade, že vozidlo používa brzdové čeľuste). Inštaláciu uľahčujú aj reverzné ručné brzdy, ktoré majú uloženie hydraulického valčeka opačne (smerom k motoru).

Pripojenie je možné realizovať napojením do sériovej brzdovej sústavy alebo vytvorením samostatného okruhu. 

Ak ide o pripojenie do pôvodnej brzdovej sústavy sa ručná brzda inštaluje na výstup pre zadné brzdy buď pripojením priamo do hlavného brzdového valčeka alebo pripojením sa na potrubie vedúce na zadné brzdy ešte pred T-čkovým rozdelením na samostatné zadné brzdiče. 

  • Výhody: jednoduchšia inštalácia, nevyžaduje sa druhý pár brzdičov, 
  • Nevýhody: prenášanie zmeny tlaku zatiahnutia ručnej brzdy pri zošliapnutej brzde, horšie dávkovanie nožnej brzdy pri zatiahnutej ručnej brzde

Ak sa ručná inštaluje do vlastného okruhu, na danú nápravu je zväčša potrebné inštalovať druhý pár brzdových strmeňov, ktoré budú fungovať bez ohľadu na brzdový pedál a budú ovládané len samostatnou hydraulickou ručnou brzdou. V tomto prípade má ručná brzda vlastnú nádobku s brzdovou kvapalinou

  • Výhody: zatiahnutie ručnej brzdy nemá vplyv na použitie nožnej brzdy, bez potreby zásahu do pôvodnej brzdovej sústavy
  • Nevýhody: potreba inštalácie separátnej sady brzdičov na zadnej náprave, nádobka brzdovej kvapaliny v interiéry vozidla



Inštaláciu realizujeme pomocou medených/ oceľových trubiek alebo teflónových hadíc a fittingov.

Použitím medených trubiek je možné jednoducho viesť sústavu v pôvodných uloženiach a naohýbaním tak vytvoriť zapojenie ručnej brzdy. Ide o priamu náhradu pôvodných potrubí s nutnosťou vytvorenia dosadacej plochy pre holendre (brzdové koncovky) pomocou pertlovacej sady. 

  • Výhody: odolná náhrada za pôvodné potrubie, jednoduchá manipulácia ohýbaním, odolnosť voči korózií (v prípade medených trubiek), nízka cena
  • Nevýhody: nutnosť vytvorenia dosadacej plochy, oxidácia

Použitie teflónových hadíc je ten najkvalitnejší spôsob pripojenia. Teflónové hadice s nerezovým opletom zabezpečujú maximálnu ochranu voči okolitým vplyvom, zabraňujú nafukovaniu (ako v prípade gumených hadíc) a odolávajú závodným brzdovým kvapalinám. Hadice sa spájajú nerezovými fittingami v rôznych uhloch a tvaroch čo zjednodušuje inštaláciu. 

  • Výhody: maximálna odolnosť a pevnosť, jednoduchá inštalácia, rôzne farby ochrany opletu, fittingy vyrobené z nerezu
  • Nevýhody: vysoká cena, menší polomer ohýbania (kvôli pevnosti nerezového opletu) 

Viac informácií o teflónových brzdových hadiciach nájdete v našom predošlom BLOGu.

PRO TIP: Väčšina hydraulických brzdových valčekov (ako napr. RACES, WILWOOD, OBP,..) používa na vstup závit AN4 (7/16-20) a na výstup závit AN3 (3/8-24)

PRO TIP 2: Z vlastnej skúsenosti vieme, že ideálny brzdový valček vo väčšine aplikácií je 15,8mm (0,625")

Na záver je pre správnu funkčnosť je potrebné po inštalácií brzdový systém dôkladne odvzdušniť a nezabúdať na nové brzdové kotúče, obloženie (brzdové dosky) a správnu brzdovú kvapalinu.

Máte nejaké otázky? Neváhajte nás kontaktovať. 

Ďalšie príspevky na blogu

Kalendár motoršportových akcií 2024

Rok nabitý príležitosťami na motoršportový zážitok.
Čítať viac
UNIX AMTS 2024

Prvá zastávka tohtoročných výstav - Hungexpo Budapešť
Čítať viac
RACES x FURTBOKEM collab

Oficiálne spustenie predaja merchu RACES a FurtBokem.
Čítať viac
Závodný špeciál Jaguar XE

Jaguar Racing Team Ostrava predstavil nový závodný špeciál.
Čítať viac
Elektrická vodná pumpa

Zvyšuje výkon a zabraňuje prehrievaniu vozidla!
Čítať viac
FIA homologizácia 8856-2018

Aké zmeny platia pre FIA v roku 2024?
Čítať viac
Kombinézy a výstroj posádky

Akú závodnú kombinézu si vybrať a prečo? Viac v blogu...
Čítať viac
Silikónové hadice

Silikónové hadice ako ideálna náhrada za gumené vedenia vody, podtlaku/ tlaku alebo sania.
Čítať viac
Výhody a tipy olejových chladičov

Prečo je potrebná inštalácia olejového chladiča? Aký si vybrať? Viac v blogu..
Čítať viac

Zdieľať

Komentáre (0)

V tejto chvíli bez komentárov

Nový komentár

Kategórie Výrobcovia

Loading...