Elektrická vodná pumpa

Vodné čerpadlo (vodná pumpa) má za účel cirkuláciu kvapaliny (zmes vody a nemrznúcej kvapaliny) v chladiacej sústave vozidla v dostatočnom objeme a rýchlosti aby dochádzalo k optimálnemu regulovaniu teploty motora. Konvenčná vodná pumpa je zvyčajne poháňaná remeňom spojeným s kľukovým hriadeľom motora alebo rozvodovým remeňom. Počas chodu motora vodné čerpadlo nepretržite cirkuluje chladiacu kvapalinu cez kanály v bloku motora a hlave valcov a absorbuje teplo generované spaľovacím procesom. Správna funkčnosť vodnej pumpy zamedzuje prehrievanie motora a udržuje ho v optimálnej teplote pre jeho funkčnosť.

Čerpadlo však okrem chladenia vytvára aj vysokú záťaž pre samotný motor kvôli odporu chladiacej kvapaliny a prípadným doplnkovým dielom ako ventilátor (ktorý môže byť napojený priamo na vodnú pumpu, napr. cez visco-spojku). Okrem iného aj úprava vozidla a zvyšovanie výkonu môže znamenať, že sériová vodná pumpa nedokáže uchladiť motor ani v kombinácií s väčším chladičom či silnejším ventilátorom

Ideálnym riešením zabezpečenia maximálneho chladenia je inštalácia elektrickej vodnej pumpy (vodného čerpadla) na miesto sériovej (mechanicky ovládanej) alebo ako výkonný doplnok do existujúcej chladiacej sústavy. Jedná sa o elektricky napájané vodné čerpadlo nezávislé na otáčkach a funkčnosti motora s možnosťou výberu prietoku kvapaliny za hodinu. V našej ponuke nájdete pumpy s prietokom od 23 L/h až po 150 L/h. 

Čo je to elektrické vodné čerpadlo a na čo slúži?

Elektrická vodná pumpa (čerpadlo) je produkt závislý na napájaní 12 alebo 24v čo roztáča integrované lopatky a tak tlačí vodu cez chladiaci systém či už na chladenie motora, intercoolera (v prípade vodou chladeného) alebo cirkuláciu vody kúrenia po prípade webasto systému (nezávislého kúrenia). Tieto čerpadlá môžeme nájsť aj v novších sériových vozidlách už v základnom vybavení. Dosahujú lepšie chladiace výkony a dokážu pracovať nezávisle od otáčok či funkčnosti motora. 

Davies Craig čerpadlo môže byť riadené ovládačom automaticky alebo manuálne tlačidlom. Ovládač DC má výhodu v tom, že mení napätie a tak mení aj rýchlosť čerpadla smerom nahor alebo nadol pri hľadaní cieľovej teploty (ktorú je možné ľubovoľne nastaviť). Keď motor dosiahne zvolenú teplotu, ovládač sa zastaví, pričom neustále mení otáčky čerpadla aby sa udržiavala správna teplota nezávisle od otáčok motora a rýchlosti vozidla. Pumpa sa dokáže aj úplne zastaviť aby motor čo najrýchlejšie dosiahol optimálnu teplotu po prípade cez kontrolný panel môže ovládať pripojený ventilátor/ ventilátory ak dôjde k zvýšeniu teploty o +3 stupne nad nastavenú hodnotu. Následne môže čerpadlo fungovať až 3 minúty po vypnutí zapaľovania alebo pri ochladení o 10°C. Všetky tieto benefity poskytuje vodná pumpa nainštalovaná v spolupráci s ovládacím panelom.

Odstránením pôvodnej vodnej pumpy a ventilátora na nej umiestnenom môže vozidlo získať späť až 30 koní a zníženie spotreby o 3 až 10%. Zníži sa aj celkové namáhanie dielov a zjednoduší sa celý prevod pohonu cez kľukový hriadeľ. Výskum ukázal, že elektrické vodné čerpadlo spotrebuje o 90 % menej energie ako konvenčné systémy, tj. mechanické čerpadlo. Medzi ďalšie výhody patria nižšie emisie vďaka rýchlejšiemu zahrievaniu motora, lepšie riadenie teploty motora, eliminácia prehrievania motora a lepšia životnosť motora.

Výhodou je aj nízka hmotnosť (od 900g-1,5kg) v porovnaní s mechanickými pumpami, ktoré môžu vážiť až 5kg. Túto skutočnosť ocenia najmä nadšenci motoršportu, ktorý očakávajú maximálny výkon a najnižšiu hmotnosť pre dosiahnutie čo najlepších výsledkov. Univerzálnosť a flexibilita pripojenia je tiež obrovskou výhodou vďaka ktorej je možné vodnú pumpu nainštalovať kdekoľvek na vozidle. 

Ako vodnú pumpu napojiť do systému?

V súčasnosti si svoju obľubu v elektrických vodných pumpách našli hlavne drifteri. Pri vozidlách upravených na drift sa bežne stretávame, že je vodný chladič umiestnený v zadnej časti vozidla pre ideálne rozmiestnenie váhy a skutočnosti, že predná časť vozidla kde je zvyčajne vodný chladič nainštalovaný nemá priamy prísun vzduchu. Pôvodná vodná pumpa by pri takejto zmene chladiacej sústavy nemusela postačovať, preto sa vyžaduje inštalácia doplnkovej vodnej pumpy alebo inštalácia výkonného elektrického čerpadla, ktoré nemá najmenší problém zásobiť chladič umiestnený v kufri vozidla chladiacou kvapalinou a uchladiť tak namáhaný motor na opačnej strane. 

Vodnú pumpu je možné umiestniť kdekoľvek či už v exteriéri alebo interiéri vozidla, priamo pri motore, pri chladiči alebo na opačnej strane vozidla. Dôležité je však inštalovať pumpu vertikálne aby nedochádzalo k nadmernému namáhaniu ložiska motora. Davies Craig ponúka dedikované držiaky pomocou ktorých je možné pumpu jednoducho inštalovať. Elektrické napájanie je realizované pomocou 12 alebo 24v s ovládacím panelom alebo bez pomocou tlačidla na prístrojovej doske. Chladiaca sústava má viacero možností pripojenia. Môžete využiť fittingy o rozmere AN16 alebo priame napojenie pomocou silikónovej hadice s vnútorným priemerom 38mm. 

Pumpa môže fungovať ako pomocná v kombinácií so sériovou pumpou alebo ako výkonnejšia priama náhrada, ktorá nie je viazaná otáčkami motora alebo tým, či je motor naštartovaný. Pri inštalácií je potrebné odstrániť sériový termostat, ktorý by mohol pôsobiť reštriktívne v chladiacej sústave a pri odstránení sériovej vodnej pumpy sa vyžaduje aj skrátený remeň. 

Ak si nie ste istý pri zvolení správneho produktu, neváhajte nás kontaktovať aby sme Vám pomohli s výberom. 

Súvisiace produkty

Ďalšie príspevky na blogu

Kalendár motoršportových akcií 2024

Rok nabitý príležitosťami na motoršportový zážitok.
Čítať viac
UNIX AMTS 2024

Prvá zastávka tohtoročných výstav - Hungexpo Budapešť
Čítať viac
RACES x FURTBOKEM collab

Oficiálne spustenie predaja merchu RACES a FurtBokem.
Čítať viac
Závodný špeciál Jaguar XE

Jaguar Racing Team Ostrava predstavil nový závodný špeciál.
Čítať viac
Elektrická vodná pumpa

Zvyšuje výkon a zabraňuje prehrievaniu vozidla!
Čítať viac
FIA homologizácia 8856-2018

Aké zmeny platia pre FIA v roku 2024?
Čítať viac
Kombinézy a výstroj posádky

Akú závodnú kombinézu si vybrať a prečo? Viac v blogu...
Čítať viac
Silikónové hadice

Silikónové hadice ako ideálna náhrada za gumené vedenia vody, podtlaku/ tlaku alebo sania.
Čítať viac
Výhody a tipy olejových chladičov

Prečo je potrebná inštalácia olejového chladiča? Aký si vybrať? Viac v blogu..
Čítať viac

Zdieľať

Komentáre (0)

V tejto chvíli bez komentárov

Nový komentár

Kategórie Výrobcovia

Loading...