Motorový olej je lubrikant, ktorý zohráva kľúčovú úlohu pri zabezpečovaní plynulého chodu spaľovacieho motora. Maže pohyblivé časti, znižuje trenie a minimalizuje opotrebovanie, čo je nevyhnutné pre dlhú životnosť a správne fungovanie motora. Olej taktiež pomáha udržiavať motor čistý tým, že odvádza nečistoty, ako sú prachové čiastočky a usadeniny a zároveň vytvára tenký ochranný film v celom motorovom ústrojenstve na ochranu proti korózií.
Dôležitou úlohou oleja je aj ochladzovanie motora pred teplom vznikajúcim počas spaľovacieho procesu. V sériových autách, kde sa olej nedokáže správne ochladiť dochádza k prehrievaniu oleja čo znižuje jeho trecie schopnosti a viskozitu. Olej tak nedokáže správne lubrikovať pohyblivé časti a pri dlhodobom pôsobení takto prehriateho oleja dochádza k poškodeniu motora.
Novšie motory používajú tzv. výmenníky voda-olej. Tento systém vo svojich útrobách nepriamo spája vedenie vody a oleja čo zabezpečuje rýchlejší ohrev samotného oleja pri štarte a teda sa lubrikant rýchlejšie dostane do správnej operačnej teploty, no zároveň ho chladiaca kvapalina ochladzuje a udržiava v rovnakých teplotných hodnotách aké má ona sama. Tento systém funguje len do chvíle kým jedna zo spomínaných kvapalín neprekročí únosné hodnoty a následne dochádza k prehrievaniu oboch naraz čo negatívne vplýva na chod motora.
Vo všetkých pohyblivých súčastiach kde dochádza k treniu vzniká aj teplo, ktoré je potrebné uchladiť. Na elimináciu prehrievania oleja sa používa olejový chladič. Tento diel môžeme nájsť v motoršporte alebo výkonnejších sériových vozidlách či už na chladenie motorového oleja, servo-oleja, oleja v prevodovke alebo diferenciáloch. Spôsob chladenia pri použití olejového chladiča je jednoduchý a rovnaký ako pri chladení vody vo vodnom chladiči. Olej preteká cez lamely chladiča a nápor vzduchu pri jazde alebo pri zapnutom ventilátore ho ochladzuje. Chladný olej ďalej putuje priamo do motora kde ochladzuje pohyblivé časti a udržuje ich v správnom teplotnom okne pre ich najideálnejšie fungovanie.
Po výmenníkoch sú najpoužívanejšie (hlavne v motoršporte) niekoľkoradové olejové chladiče. Skladané (ohýbané) olejové chladiče sú cenovo najprijateľnejšie a zároveň poskytujú ideálnu úroveň chladenia. Ich výhodou je jednoduchá inštalácia a množstvo rozmerov, z ktorých je možné vyberať či už čo sa samotnej veľkosti alebo výstupov týka. Najpredávanejšími sú 13, 16 alebo 19 radové pri použití na sériové, alebo ľahko upravené vozidlá. Pri vysokých záťažach a najmä pri driftovaní, kde nedochádza k náporovému chladeniu sa odporúča použiť väčší chladič, ideálne 25 radový a väčší v kombinácií so sacím alebo tlačným ventilátorom.
- VÝHODY: jednoduchá inštalácia, na výber z množstva rozmerov a výstupov, nízka cena,
- NEVÝHODY: odolnosť do 10 barov, nízka odolnosť voči nárazu, výstupy na jednej strane
Servo-chladiče/ chladiče oleja riadenia alebo chladiče prevodovky sa do vozidiel inštalujú už od výroby vo forme hardline potrubia naohýbaného v prednej časti vozidla alebo samotný chladič. Tieto chladiče sa inštalujú na vratnú stranu kvapaliny medzi riadenie a nádobku, kde tlak už nieje v desiatkach barov ako na opačnej strane sústavy riadenia. Takto ochladený olej sa vracia naspäť do nádobky, kde ďalej chladne a následne sa vracia do riadenia. V prípade, že pôvodný chladič nestačí, alebo Vaše auto nemalo žiaden, môžete siahnuť po vyššie spomínaných niekoľko radových chladičoch alebo po dedikovaných práve na tento hydraulický systém. Pozostávajú z ohýbaného potrubia s množstvom chladiacich lamiel, ktoré majú za účel lepšieho rozloženia tepla a následného ochladenia. V niektorých prípadoch obsahujú interné oceľové lopatky na zrýchlenie prietoku kvapaliny.
- VÝHODY: jednoduchá inštalácia, nízka hmotnosť, nízka cena
- NEVÝHODY: nízka odolnosť voči poškodeniu
Zvárané hliníkové olejové chladiče, sú totožné ako radové skladané, no dokážu odolávať vyšším tlakom (15+ bar) a svojími vyosenými výstupmi zabezpečujú, že kvapalina prechádza cez celý chladič a teda využíva celý chladiaci povrch na zabezpečenie dokonalého chladenia. Robustná konštrukcia zabezpečuje maximálnu odolnosť aj vočí mechanickému poškodeniu čo je výhodou najmä v motoršporte, kde sú podmienky použitia nekompromisné. Práve vytekajúci olej môže spôsobiť trvalé poškodenia motora, preto je odolnejší chladič veľkou výhodou. Na výber z viacerých variant vstupov a výstupov alebo celkových rozmerov ako v prípade ostatných chladičov.
- VÝHODY: vysoká odolnosť voči poškodeniu a tlaku, vysoký prietok, ideálne chladenie oleja, veľký objem, zváraná konštrukcia dovoľuje akékoľvek úpravy
- NEVÝHODY: vyššia cena, vyššia hmotnosť, nutnosť použitia fitingov
Chladič sa inštaluje na výstup z olejového filtra alebo tlakového výstupu z motora (v prípade chladenia motorového oleja). Inštaláciu zjednodušujú adaptéry pod olejový filter alebo uzávery olejového filtra, kde sa je možné napojiť gumenými alebo teflónovými hadicami a fittingami priamo do chladiča. Do tohto systému je možné nainštalovať aj termostat, ktorý bude regulovať prietok oleja do chladiča podľa teploty, čo zabezpečuje rýchlejší ohrev oleja a jeho následné regulované chladenie. Ako už bolo spomenuté, pre zabezpečenie maximálnej efektivity je vhodné na chladič nainštalovať ventilátor alebo sadu ventilátorov, ktoré budú zabezpečovať neustály prietok vzduchu a teda znižovať teplotu aj bez náporu vzduchu. Odporúčame zhotoviť si alebo zakúpiť navádzače vzduchu alebo saharu pre zvýšenie efektivity chladenia.
V našej ponuke nájdete aj náhrady za sériové olejové chladiče. Sú priamou náhradou a v maximálnych rozmeroch, ktoré poskytuje miesto kde sú nainštalované. Vyrobené z hliníka sú odolnejšie a poskytujú väčší prietok. Plug 'n' play inštalácia sa dá realizovať za pár minút a v tomto prípade nie sú potrebné žiadne dodatočné úpravy.
- VÝHODY: priama náhrada za pôvodný chladič, bez dodatočných úprav
- NEVÝHODY: vyššia cena, menšie zníženie teploty oleja v porovnaním s doplnkovými olejovými chladičmi, obmedzený rozmer kvôli miestu inštalácie
Väčšina sériových vozidiel neposkytuje informáciu o teplote oleja, preto skutočnosť že máte prehriaty olej Vám nemusí byť známa alebo sa to dozviete až z nepriaznivých zvukov ozývajúcich sa z auta (ako napr. prehriate hydraulické zdvihátka ventilov). Pre lepšiu orientáciu akú teplotu dosahuje Váš olej je vhodná inštalácia budíka teploty, ktorého snímač môžete inštalovať s redukciou ku snímaču tlaku oleja alebo do sústavy chladiča oleja po prípade adaptéra pod olejový filter. V neposlednej rade spolu s olejovým chladičom prichádza na zváženie aj použitie vhodnej viskozity oleja po prípade použitie adekvátneho aditíva.
V prípade akýchkoľvek otázok nás neváhajte kontaktovať a my Vám radi pomôže s výberom toho správneho produktu.