Výhody a tipy olejových chladičov

Motorový olej je lubrikant, ktorý zohráva kľúčovú úlohu pri zabezpečovaní plynulého chodu spaľovacieho motora. Maže pohyblivé časti, znižuje trenie a minimalizuje opotrebovanie, čo je nevyhnutné pre dlhú životnosť a správne fungovanie motora. Olej taktiež pomáha udržiavať motor čistý tým, že odvádza nečistoty, ako sú prachové čiastočky a usadeniny a zároveň vytvára tenký ochranný film v celom motorovom ústrojenstve na ochranu proti korózií. 

Dôležitou úlohou oleja je aj ochladzovanie motora pred teplom vznikajúcim počas spaľovacieho procesu. V sériových autách, kde sa olej nedokáže správne ochladiť dochádza k prehrievaniu oleja čo znižuje jeho trecie schopnosti a viskozitu. Olej tak nedokáže správne lubrikovať pohyblivé časti a pri dlhodobom pôsobení takto prehriateho oleja dochádza k poškodeniu motora. 

Novšie motory používajú tzv. výmenníky voda-olej. Tento systém vo svojich útrobách nepriamo spája vedenie vody a oleja čo zabezpečuje rýchlejší ohrev samotného oleja pri štarte a teda sa lubrikant rýchlejšie dostane do správnej operačnej teploty, no zároveň ho chladiaca kvapalina ochladzuje a udržiava v rovnakých teplotných hodnotách aké má ona sama. Tento systém funguje len do chvíle kým jedna zo spomínaných kvapalín neprekročí únosné hodnoty a následne dochádza k prehrievaniu oboch naraz čo negatívne vplýva na chod motora. 

Vo všetkých pohyblivých súčastiach kde dochádza k treniu vzniká aj teplo, ktoré je potrebné uchladiť. Na elimináciu prehrievania oleja sa používa olejový chladič. Tento diel môžeme nájsť v motoršporte alebo výkonnejších sériových vozidlách či už na chladenie motorového oleja, servo-oleja, oleja v prevodovke alebo diferenciáloch. Spôsob chladenia pri použití olejového chladiča je jednoduchý a rovnaký ako pri chladení vody vo vodnom chladiči. Olej preteká cez lamely chladiča a nápor vzduchu pri jazde alebo pri zapnutom ventilátore ho ochladzuje. Chladný olej ďalej putuje priamo do motora kde ochladzuje pohyblivé časti a udržuje ich v správnom teplotnom okne pre ich najideálnejšie fungovanie. 

Po výmenníkoch sú najpoužívanejšie (hlavne v motoršporte) niekoľkoradové olejové chladiče. Skladané (ohýbané) olejové chladiče sú cenovo najprijateľnejšie a zároveň poskytujú ideálnu úroveň chladenia. Ich výhodou je jednoduchá inštalácia a množstvo rozmerov, z ktorých je možné vyberať či už čo sa samotnej veľkosti alebo výstupov týka. Najpredávanejšími sú 1316 alebo 19 radové pri použití na sériové, alebo ľahko upravené vozidlá. Pri vysokých záťažach a najmä pri driftovaní, kde nedochádza k náporovému chladeniu sa odporúča použiť väčší chladič, ideálne 25 radový a väčší v kombinácií so sacím alebo tlačným ventilátorom.

  • VÝHODY: jednoduchá inštalácia, na výber z množstva rozmerov a výstupov, nízka cena, 
  • NEVÝHODY: odolnosť do 10 barov, nízka odolnosť voči nárazu, výstupy na jednej strane

Servo-chladiče/ chladiče oleja riadenia alebo chladiče prevodovky sa do vozidiel inštalujú už od výroby vo forme hardline potrubia naohýbaného v prednej časti vozidla alebo samotný chladič. Tieto chladiče sa inštalujú na vratnú stranu kvapaliny medzi riadenie a nádobku, kde tlak už nieje v desiatkach barov ako na opačnej strane sústavy riadenia. Takto ochladený olej sa vracia naspäť do nádobky, kde ďalej chladne a následne sa vracia do riadenia. V prípade, že pôvodný chladič nestačí, alebo Vaše auto nemalo žiaden, môžete siahnuť po vyššie spomínaných niekoľko radových chladičoch alebo po dedikovaných práve na tento hydraulický systém. Pozostávajú z ohýbaného potrubia s množstvom chladiacich lamiel, ktoré majú za účel lepšieho rozloženia tepla a následného ochladenia. V niektorých prípadoch obsahujú interné oceľové lopatky na zrýchlenie prietoku kvapaliny. 

  • VÝHODY: jednoduchá inštalácia, nízka hmotnosť, nízka cena
  • NEVÝHODY: nízka odolnosť voči poškodeniu

Zvárané hliníkové olejové chladiče, sú totožné ako radové skladané, no dokážu odolávať vyšším tlakom (15+ bar) a svojími vyosenými výstupmi zabezpečujú, že kvapalina prechádza cez celý chladič a teda využíva celý chladiaci povrch na zabezpečenie dokonalého chladenia. Robustná konštrukcia zabezpečuje maximálnu odolnosť aj vočí mechanickému poškodeniu čo je výhodou najmä v motoršporte, kde sú podmienky použitia nekompromisné. Práve vytekajúci olej môže spôsobiť trvalé poškodenia motora, preto je odolnejší chladič veľkou výhodou. Na výber z viacerých variant vstupov a výstupov alebo celkových rozmerov ako v prípade ostatných chladičov. 

  • VÝHODY: vysoká odolnosť voči poškodeniu a tlaku, vysoký prietok, ideálne chladenie oleja, veľký objem, zváraná konštrukcia dovoľuje akékoľvek úpravy
  • NEVÝHODY: vyššia cena, vyššia hmotnosť, nutnosť použitia fitingov

Chladič sa inštaluje na výstup z olejového filtra alebo tlakového výstupu z motora (v prípade chladenia motorového oleja). Inštaláciu zjednodušujú adaptéry pod olejový filter alebo uzávery olejového filtra, kde sa je možné napojiť gumenými alebo teflónovými hadicami a fittingami priamo do chladiča. Do tohto systému je možné nainštalovať aj termostat, ktorý bude regulovať prietok oleja do chladiča podľa teploty, čo zabezpečuje rýchlejší ohrev oleja a jeho následné regulované chladenie. Ako už bolo spomenuté, pre zabezpečenie maximálnej efektivity je vhodné na chladič nainštalovať ventilátor alebo sadu ventilátorov, ktoré budú zabezpečovať neustály prietok vzduchu a teda znižovať teplotu aj bez náporu vzduchu. Odporúčame zhotoviť si alebo zakúpiť navádzače vzduchu alebo saharu pre zvýšenie efektivity chladenia. 

V našej ponuke nájdete aj náhrady za sériové olejové chladiče. Sú priamou náhradou a v maximálnych rozmeroch, ktoré poskytuje miesto kde sú nainštalované. Vyrobené z hliníka sú odolnejšie a poskytujú väčší prietok. Plug 'n' play inštalácia sa dá realizovať za pár minút a v tomto prípade nie sú potrebné žiadne dodatočné úpravy. 

  • VÝHODY: priama náhrada za pôvodný chladič, bez dodatočných úprav
  • NEVÝHODY: vyššia cena, menšie zníženie teploty oleja v porovnaním s doplnkovými olejovými chladičmi, obmedzený rozmer kvôli miestu inštalácie

Väčšina sériových vozidiel neposkytuje informáciu o teplote oleja, preto skutočnosť že máte prehriaty olej Vám nemusí byť známa alebo sa to dozviete až z nepriaznivých zvukov ozývajúcich sa z auta (ako napr. prehriate hydraulické zdvihátka ventilov). Pre lepšiu orientáciu akú teplotu dosahuje Váš olej je vhodná inštalácia budíka teploty, ktorého snímač môžete inštalovať s redukciou ku snímaču tlaku oleja alebo do sústavy chladiča oleja po prípade adaptéra pod olejový filter. V neposlednej rade spolu s olejovým chladičom prichádza na zváženie aj použitie vhodnej viskozity oleja po prípade použitie adekvátneho aditíva

V prípade akýchkoľvek otázok nás neváhajte kontaktovať a my Vám radi pomôže s výberom toho správneho produktu. 

Ďalšie príspevky na blogu

Kalendár motoršportových akcií 2024

Rok nabitý príležitosťami na motoršportový zážitok.
Čítať viac
UNIX AMTS 2024

Prvá zastávka tohtoročných výstav - Hungexpo Budapešť
Čítať viac
RACES x FURTBOKEM collab

Oficiálne spustenie predaja merchu RACES a FurtBokem.
Čítať viac
Závodný špeciál Jaguar XE

Jaguar Racing Team Ostrava predstavil nový závodný špeciál.
Čítať viac
Elektrická vodná pumpa

Zvyšuje výkon a zabraňuje prehrievaniu vozidla!
Čítať viac
FIA homologizácia 8856-2018

Aké zmeny platia pre FIA v roku 2024?
Čítať viac
Kombinézy a výstroj posádky

Akú závodnú kombinézu si vybrať a prečo? Viac v blogu...
Čítať viac
Silikónové hadice

Silikónové hadice ako ideálna náhrada za gumené vedenia vody, podtlaku/ tlaku alebo sania.
Čítať viac
Výhody a tipy olejových chladičov

Prečo je potrebná inštalácia olejového chladiča? Aký si vybrať? Viac v blogu..
Čítať viac

Zdieľať

Komentáre (0)

V tejto chvíli bez komentárov

Nový komentár

Kategórie Výrobcovia

Loading...